موقعیت جغرافیایی دیتاسنتر سرور مجازی چه اهمیتی دارد؟
به وبلاگ من خوش آمدید

آمار مطالب

:: کل مطالب : 7
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 5
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 6
:: بازدید ماه : 178
:: بازدید سال : 676
:: بازدید کلی : 13320

موقعیت جغرافیایی دیتاسنتر سرور مجازی چه اهمیتی دارد؟
پنج شنبه 15 دی 1401 ساعت 16:35 | بازدید : 305 | نوشته ‌شده به دست فرناد |

استفاده از سرورها، امروزه نقش زیادی در ساده‌سازی کارهایی دارد که تا قبل از این یا به‌طور کلی امکان انجام نداشتند و یا برای انجام آنها نیاز به طی فرآیندهای بسیار سختی بود. به همین دلیل امروزه خرید سرور یکی از مسائل اساسی است که بسیاری از ما بنا به مقتضیاتِ مختلف، به آن نیاز داریم. یکی از انواع مختلف سرورها که به دلایل مختلف متقاضیان زیادی دارد، سرور مجازی است. در این مقاله قصد داریم تا در مورد موقعیت جغرافیایی این نوع سرور و اهمیت آن با شما گفتگو کنیم.

 

سرور مجازی و دلیلِ محبوبیت آن

سرورهای مجازی به سرورهایی گفته می‌شود که با استفاده از فرآیندهای مجازی‌سازی به قسمت‌های مختلفی تقسیم شده و هر یک از این قسمت‌ها نیز در اختیارِ یک فرد یا سازمان خاص قرار داده شده است. بنابراین استفاده از این نوع سرورها به‌خصوص برایِ افرادی که نوعِ کار آنها نیاز به سخت‌افزار یا پهنای باند بسیار بالای سرور ندارند، کاربرد ویژه‌ای دارد.

همانطور که در مقاله ی با نکات قبل از خرید سرور مجازی آشنا شوید گفتیم، سرورهای مجازی نسبت به سرورهای اختصاصی بسیار مقرون به صرفه‌تر هستند و از طرفِ دیگر، معایب سرورهای اشتراکی را نیز ندارند. به‌عنوان نمونه شما با خرید سرور مجازی می‌توانید مطمئن باشید که در هر حال، همان سخت‌افزاری که در خرید سرویس مدنظرتان آن را انتخاب کرده‌اید، همواره در دسترس شما خواهد بود. به همین دلیل است که انتخاب این سرور در بین افراد مختلف محبوبیت بالایی دارد.

 

موقعیت جغرافیایی دیتاسنتر سرور و دلیل اهمیت آن

سرورها به‌صورت تجمیع شده در فضاهایی با عنوانِ دیتاسنتر نگهداری می‌شوند. اینکه این دیتاسنتر در کدام کشور جهان قرار گرفته باشد، از جمله موارد مهمی است که در خرید سرور مجازی باید به آن توجه داشت. در ادامه برخی از مهم‌ترین دلایل اهمیت داشتن این موضوع را توضیح داده‌ایم:

1-     تجربه‌ی لود سریع‌تر وب سایت

از نظر تکنیکال، هر چه محل جغرافیایی قرارگیری دیتاسنتر سرور به محل Device کاربر نزدیک‌تر باشد، سرعت لود وب سایت برای کاربر بیشتر خواهد شد. بنابراین اگر می‌خواهید از سرور مجازی خود برای وب سایت استفاده کنید و همچنین کاربران شما نوعاً از ایران به وب سایتتان سر می‌زنند، احتمالاً دیتاسنتر ایران برای شما کاربرد مناسب‌تری داشته باشد.

2-     قطع اینترنت بین‌المللی و یا اختلال در آن

در موارد مختلف شاهد بوده‌ایم که اختلالاتی در اینترنت بین‌المللی ایجاد می‌شود. در این موارد دسترسی به سرورهایی که در خارج از کشور قرار دارند نیز امکان‌پذیر نیست. بنابراین اگر نمی‌خواهید از سرور مجازی خود برای مقاصدی چون تغییر IP استفاده کنید، باز هم سروری که دیتاسنتر آن در داخل ایران قرار گرفته باشد، بیشتر به دردِ شما خواهد خورد.

3-     قانون کپی رایت در سرورهای با سیستم عامل ویندوز

در صورتی‌که بخواهید بر روی سرور خود سیستم عامل ویندوز نصب کنید، باید در انتخابِ دیتاسنتر سرور توجه بیشتری داشته باشید. زیرا به‌دلیل قوانین کپی رایت، در صورتی‌که بخواهید از سرورهای خارج از کشور استفاده کنید، با توجه به الزام خرید لایسنس قانونی ویندوز، این سرورها نسبت به موارد مشابه در داخل ایران، از هزینه‌ی بالاتری برخوردار خواهد بود.

4-     هزینه‌ی پایین‌تر سرورهای خارج از کشور

به دلایل متعدد و از جمله زیرساخت‌های قوی در کشورهای خارجی و به‌خصوص کشورهای اروپایی، هزینه‌ی خرید، تعمیر و نگهداری سرور در این کشورها معمولاً پایین‌تر از ایران است. بنابراین اگر بر اساسِ دلایل قبلی، الزامی به استفاده از سرور مجازی ایران ندارید، می‌توانید از سرورهای خارج از کشور استفاده کنید و این انتخاب برایِ شما مقرون به صرفه‌تر نیز خواهد بود.

 

جمع‌بندی

امروزه خرید سرور فقط منحصر به افرادی خاص مانند توسعه دهندگان وب سایت نمی‌شود. بسیاری از افراد به‌دلایل مختلف نیاز به خرید سرور دارند و از این جهت باید نکات متعددی را در انتخاب و خرید سرور بدانند. یکی از این موارد، محل قرارگیری دیتاسنتر سرور است. اینکه چه دیتاسنتری بیشتر برای شما کاربردی است، صرفاً بستگی به نوعِ نیاز شما و استفاده‌تان از سرور دارد. با این حال در این مقاله به نکاتی پرداخته شده است که با استفاده از آن قادر خواهید بود تا انتخابی صحیح‌تر در مورد محل قرارگیری دیتاسنتر سرور مجازی مدنظر خود داشته باشید.

 

سؤالات متداول

1-     سرور چیست؟

سرور به کامپیوترهایی قدرتمند، همیشه روشن و همواره متصل به اینترنت بسیار پرسرعت گفته می‌شود که در ارتباطات مبتنی بر بستر اینترنت کاربرد فراوان دارند.

2-     سرور مجازی چیست؟

سرورهای مجازی به سرورهایی گفته می‌شود که با استفاده از تکنیک‌های مجازی سازی و همچنین ماشین‌های مجازی تولید شده و هر یک از آنها به افراد مختلفی اختصاص داده شده است.

3-     دیتاسنتر چیست؟

دیتاسنتر را می‌توانید یک اتاق بسیار بزرگ و ایزوله تصور کنید که سرورهای متعددی در آن قرار گرفته است. دیتاسنتر ممکن است در هر کشوری قرار گرفته باشد و شما در انتخاب و خرید سرور مجازی خود باید در مورد محل قرارگیری دیتاسنتر همان سرور نیز تصمیم‌گیری کنید.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست